EvaHannoEire.reismee.nl

Queens Island, from shrubbery to sacred land!

Hoe gelukkig kan je zijn:

Ontbijt met uitzicht op Samson&Goliath, de 2 grote gele portaalkranen van de werf Harland&Wolff.
Ja de enige echte Harland&Wolff, die in 1907 de opdracht kregen van White Star Lineom 3 schepen te bouwen, Olympic, Titanic en Brittannic.
Dit als antwoord op de Mauretania en Lusitania van aartsrivaal Cunard Line.

Aan het begin van de 20e eeuw floreerde de industrie in Belfast als nooit te voren, vooral scheepsbouw maar ook vlas en andere industrie was aanwezig.
Op het Queens Island (heet nu Titanic Quarter) werd het wereldberoemde schip gebouwd.

Tot een aantal jaren geleden was het een puinzooi met aftakelende gebouwen van weleer.
De werf verhuisde naar een eindje verderop en met het oude terrein werd niks meer gedaan.

Heel het gebied is momenteel vol in ontwikkeling, er is zojuist een grote arena geopend voor de Belfast Giants, vast iets met rugby, er staat een hotel, appartementen, studios en nog veel meer.
Ook de Titanic Experience is gebouwd, precies voor de 2 slipways waar de Olympic Class schepen gemaakt zijn.
Dit is een heel bijzonder gebouw, het zit vol met allerlei snufjes en weetjes die je op het eerste gezicht niet ziet maar er wel zijn.
Zo is er precies net zo lang over gebouwd als over de Titanic zelf, ze laten per dag maximaal 3500 mensen toe, het max wat Titanic kon meenemen, de bankjes rondom het gebouw stellen een morse code voor, cqd cqd mgy, wat zoveel betekent als come quickly danger MGY, kom snel gevaar en MGY was de radionaam van Titanic.
De hoogte is precies de hoogte van de romp van de schepen en in het midden is het gebouw iets hoger, je raadt het al, dat is de hoogte die de bovenbouw (superstructure) had.
Er zijn nog meer feitjes maar ik weet ze even niet meer.

We hadden een White Star Pass geboekt, met toegang tot de Experiencce, een Tour buiten en een bezoek aan de ss Nomadic, het laatste overgebleven schip van de White Star Line, een paar jaar geleden compleet gerestaureerd.
We kregen zelfs onszelf op foto!

De Experience zelf was niet wat we er van verwacht hadden, veel foto's en uitleg wat we eigenlijk al wisten.
Wel leuk als je er weinig van weet, dan steek je er veel van op.
Er zijn hutten nagebouwd en je reist via een soort droomvlucht door de werf.
Uiteraard ging die in panne dus moesten we wachten.

De tour was leuk, duurde ongeveer een uurtje en de gids Rob heeft veel uitgelegd.
Helaas zijn de gebouwen waar de bouwtekeningen gemaakt zijn in restauratie dus konden we niet binnen.....dat was echt jammer maar niks aan te doen.

Eten konden we er ook, het was ondertussen 14u en een bord stoverij hielp daar goed tegen.

Na het eten liepen we de slipways op.
Hier kan je vrij rondlopen en ze hebben de omtrekken van de beide schepen, Olypmic en Titanic werden naast elkaar gebouwd, uitgelijnd.
Je kan precies de maten enzo bekijken.
Indrukwekkend, want dit is de plek waar de Titanic heeft gestaan.
De betonnen vloer waar je op staat is origineel, net als de smalspoorrails.
Daar werden met paard en wagon zooi voor de bouw op aangevoerd.
230 meter verderop sta je als je niet stopt in de rivier Lagan.

Aan de andere kant van het terrein ligt het Hamilton Dock, een droogdok van bescheiden formaat en hierin ligt de ss Nomadic.
Deze tender werd in 1911 te water gelaten bij Harland&Wolff en bracht passagiers vanaf de haven van Cherbourg naar de wachtende Titanic omdat deze te groot was om de haven binnen te lopen.
Tijdens de 2 wereldoorlogen heeft het schip troepen vervoert en in de jaren 70 tm 90 was het een casino/restaurant/entertainment aan de kade in Parijs op de Seine.
Nadat het was afgekeurd ivm veiligheid lag het weg te rotten tot het werd verkocht en teruggebracht werd naar de werf in Belfast.
Hier is het helemaal in originele staat teruggebracht en de binnenkant is in dezelfde stijl als Titanic.
Heel apart om aan boord te zijn van een White Star Line schip, het enige wat nog bestaat, tenminste boven de zeespiegel dan toch.
De motoren zijn er helaas niet,die zijn in de jaren 70 verwijderd en gesloopt om meer ruimte te maken voor het casino.

Ondertussen was het toch al half 4 en zijn we de stad nog ingelopen.
De uitzichtpost in het Victoria Shopping Centre viel een beetje tegen dus dan maar een beetje gewinkeld.
We zijn nog langs St Anne Cathedral gelopen.
Daarna weer gegeten boven de biocoop net als gisteren en dat was weer lekker.

We wilden graag nog foto's maken bij de Titanic Experience by night, dan is alle verlicht.
Zo gezegd zo gedaan en we togen weer naar Queens Island.
Goed voor de beweging is het in ieder geval wel we hebben er zat kilometertjes opzitten vandaag.
Het was erg rustig bij Titanic en we hebben mooie foto's kunnen maken.
Een eindje verderop was een gigantische kermis aan de gang en het George Best Belfast City Airport was ook nog druk, kan je allemaal goed zien vanaf het rustige Queens Island.

Op het gemakje richting ons hotel en zometeen slapen.
Het laatste nachtje alweer in Belfast, morgen verder noordwaarts naar County Antrim.
Maar dat is voor morgen.

Welterusten!

mamanja

Zoals al de vorige keren, vind ik jouw schrijfstijl erg leuk om te lezen.