EvaHannoEire.reismee.nl

Dublin, stad van bier, whiskey en kerken

Wat hadden wij heerlijk geslapen!
Ondanks dat we uitkijken op een vrij drukke straat waar ze uiteraard aan het werk zijn, horen we heel weinig en van boven- en benedenburen al helemaal niet.
We zitten op de derde verdieping en als er geen bomen zouden staan hadden we uitzicht over een klein park.
Die bomen staan er dus wel en het uitzicht is nihil.

Ze serveren een Irish breakfast in buffetvorm, en er is veel keuze.
Fried eggs, scrambled eggs, sausages, toast(of course) black pudding(gebakken bloedworst) bacon, baked beans en een heel assortiment aan beleg en fruit.
Te veel om allemaal te proberen en straks zijn we om weg te rollen dus 1x maar opgeschept.

Tegen half tien vertrokken we te voet richting de Guinness Brewery.
Deze ligt op een kilometer van ons hotel, dat hadden we gisteren al gezien.
De brouwerij ligt gewoon midden in de stad en al het zware vrachtverkeer, tankwagens, containers moet er dus ook door.
Ze hebben niet 1 gebouw, alles bij elkaar is het een enorm terrein.
In 1 van de pakhuizen is een museum/tentoonstelling/experience gemaakt.
Midden in het pakhuis staat, tot de bovenste verdieping, een Guinness Pint glas.
Dat is een glas van 7 verdiepingen hoog!
De tentoonstelling slingert door het glas heen met roltrappen en dergelijke.
Het is te veel om op te noemen wat je allemaal ziet, erg leuk en leerzaam ook nog.
Op het einde van de rondleiding kom je op de 7e verdieping aan waar je samen met een gratis Pint of Guinness een heel mooi uitzicht krijgt over Dublin.
Wederom hadden we vandaag stralend weer, wel iets frisser een graadje of 15 maar in het zonnetje goed te doen.
Op de begane grond is een gift shop xl, en daar zijn we goed geslaagd.
Van 1 van de medewerkers kregen we een kortingbonnetje dat was mooi meegenomen.

Eenmaal weer buiten stapten we in de hop on hop off bus, het is toch allemaal te ver om te lopen en je krijgt leuke informatie tijdens de rit.
Midden in het centrum stapten we uit voor de lunch te halen bij de plaatselijke Subway.
Er was helemaal geen volk op de been, wat een drukte.
We zijn te voet langs de rivier gaan lopen voor wat mooie foto's en film en we moesten nog een heel oud kerkje in wat we gister al hadden zien liggen.
De enthousiaste medewerker vertelde ons over de 'lucky stone' die daar staat en als je die aanraakt en een wens doet dat het dan goedkomt.

Kerken zijn er in overvloed en soms staan er gewoon 2 naast elkaar.
We hebben ze dan ook niet allemaal bezocht dat is niet te doen.

Bruggen vind je er ook, het lijkt een beetje op Parijs af en toe.

We besloten om eerst onze tassen terug in het hotel te zwieren, de bus stopt recht voor de deur dus ideaal.
Tegenover het hotel staat een gevangenis, die is morgenvroeg aan de beurt.
Met de volgende bus weer mee en het rondje helemaal afgemaakt.
Ondertussen was het flink afgekoeld en in zoon half open bus is het dan best frisjes.

We wilden weer eten in de pub Bull&Castle echter die hadden helaas geen plek meer.
Het zal dan een goeie zijn als ze zo vroeg al geen plaats meer hebben.

Om de hoek was er een steakhouse en die hadden ook prima eten.
Liever een pub natuurlijk maarja dat was weer een end lopen.

Eva wilde heel graag met de bus naar huis maar jammer joh, de laatste hadden we gemist dus dat was lopen, een kilometertje of 2 ongeveer.
Als het voetgangerslicht hier op groen gaat maken ze je daar op attent met een geluidje, dat kan je niet typen maar is grappig.
We kenden de weg ondertussen al dus dan ben je er zo.
Je kijkt ook steevast de verkeerde kant uit bij het oversteken.
Op drukke punten staat er welke kant je moet uitkijken (zoals in London) maar op de kleinere natuurlijk niet en dat is effe schrikken soms.

Nu lekker relaxen op onze fijne kamer.

Morgen na het ontbijt naar de Kilmainham Goal, de gevangenis.
Daarna de dikke diesel BMW (hopelijk met goede emissie software) aanzwengelen en richting the UK, Belfast hoort niet bij de republiek Ierland.
Dit is een uurtje of twee rijden van hier dat valt mee.

Een weetje: als je in een Ierse stad of woord 'kil' ziet, heeft dat niks met moorden ofzo te maken.In het Irish betekent kil gewoon kerk.

Welterusten en tot het volgende verhaal vanuit Belfast!